joi, 28 mai 2020

Pandemie, înălţare şi eroi

Bun îi vinul ghiurghiuliu, dirli dirli dirli da-dida-dida
Cules toamna pe târziu, dirli dirli dirli da-dida-didaaaaaaa aaaaaaaaaa
Mai pe brumă, mai pe-omăt, dirli dirli dirli da-dida-dida
Mult mai beu şi nu mă-mbăt, dirli dirli dirli da-dida-didaaaaaa aaaaaaaaaaaaa

Hai la joc şi voie bună, că e zi de sărbătoare! 
Serios...nu aţi obosit să tot vorbim de pandemie? Hai, măi, că nu ni se învârte viaţa în jurul unei singure obsesii! Tre' să mai găsim şi altele, măcar pentru diversificare! Eu înţeleg că acest coronavirus e un viermuş inteligent, dar totuşi! Avem şi altă treabă pe planetă, iar viaţa-i scurtă şi trece repede...deci nu putem să ne blocăm în toate nimicurile!
Ce, cum?? De unde ştiu eu că virusul e inteligent? Da' e foarte simplu: respectă cu sfinţenie programul impus de autorităţi! A zis Iohannis că după 15 mai ne relaxăm şi imediat, covidul a percutat! "Am înţeles, să trăiţi, onor la preşedinte!" şi a bătut în retragere, conform orarului prestabilit. Frumos, elegant şi fără să fie recalcitrant, că de! Mai rar aşa obedienţă! 
Aproape că-mi vine să-l cresc în seră, ca să trăiesc şi eu sentimentul de a fi ascultat fără crâcnire... 
Hei, nu vă speriaţi, că nu e nici un pericol să îl scap! După modelul prezidenţial, o să-l cert cu degetul de câte ori face prostii şi îi fac şi program de umblat pe străzi - în lesă şi cu botniţă, desigur, să nu mi-l ia la bolovani vreun hater! Şi ca să fie treaba treabă, promit că-i respect toate drepturile de om, să nu-mi pun în cap Protecţia Animalelor!


Până una alta, nebuneala cu pandemia mă plictiseşte teribil; nu-i vorbă, că are şi părţi pline de ironie...cum e aia cu luatul temperaturii la intrarea în magazine. Nu e drăguţ cum cu vreo lună şi niţel în urmă, oamenii se înşirau prin aeroporturi ca oile, ca să le ia oficiosul vamal temperatura - pentru că vai! covidul vieţii şi trebuie să ne protejăm; iar acum, oamenii sunt mega-scandalizaţi că se înşiră ca oile în faţa supermarketului, să le ia paznicul temperatura pentru că vai! covidul vieţii şi trebuie să ne protejăm?
Ei, asta mă face să mă întreb: de ce discriminam aeroportul în raport cu mall-ul? De ce? De ce avem gândire de ev mediu şi nu îmbrăţişăm noile doctrine de egalitate şi fraternitate? Păi... chiar că mă enervez! 
CER SĂ SE ÎNFIINŢEZE I-ME-DIAT ASOCIAŢIA DE PROTECŢIE A DREPTURILOR AEROPORTURILOR ŞI SĂ AMENDEZE DRASTIC ACEST DERAPAJ INTOLERABIL, ACEST ATAC LA DEMOCRAŢIA, INDEPENDENŢA, SUVERANITATEA ŞI PROPĂŞIREA NEAMULUI AEROPURTAT!!
Ca reprezentant de marcă al unei zodii de foc şi potenţat în permanenţă de puterea aerului, solicit...cer...VREAU ca şi aeroporturile, avioanele, piloţii, paraşutele şi alte dependinţe de profil să aibă protecţie legală împotriva inechităţii sociale!!
Aşa nu se mai poate! Pă-i ce-i aici? Sat fără câini şi fiecare face ce vrea? HUUUOOOO!!!!

Buuuunnnn...Iar până se rezolvă această cruntă nedreptate, propun să trecem la alte lucruri mult mai importante - pentru că, da! Astăzi avem un motiv dublu de sărbătoare: Înălţarea Domnului şi Ziua Eroilor Neamului. 
Apropo! V-aţi întrebat, vreodată, de ce aceste două sărbători nu au dată fixă şi le cinstim în aceeaşi zi? La prima vedere nu prea are nici o treabă Hristos - o persoană pe care unii  o consideră o simplă legendă - cu nişte oameni reali, care au murit în război.
Eu, spre exemplu, îmi mai pun şi probleme din astea de substrat, mai ales că m-am născut cu mintea odihnită şi în principiu, am timp suficient să mi-o ocup cu orice doresc. Oricum prind greu şi uit repede...aşa că, pe undeva, mi-e egal. Problema e că nu prea am găsit pe cineva care să-mi explice misterul care mă rodea pe interior...deci am citit pe ici, pe colo, câte ceva şi am căutat să pătrund de unul singur sensul legăturii dintre cele două sărbători. 

Prin urmare, din câte am înţeles până acum, Înălţarea Domnului ne arată ascensiunea firii umane, transfigurate prin înviere, către Dumnezeu. 
Mai simplu spus, ca să nu ne rostogolim printre cuvinte rupte din dicţionar, că doar nu sunt Andrei Pleşu: noi, oamenii, ca fiinţe duale, ne aflăm într-o perpetuă bătălie dintre suflet şi materie. Sufletul este veşnic şi vrea aripi să zboare către cer, materia este finită în timp şi ne înlănţuie la pământ. Dar scopul nostru nu este să ne priponim la un ţăruş (ca oile) şi să râncezim în abundenţa noastră egoistă...ci trebuie să reuşim să depăşim limitele strâmte ale binelui propriu şi să căutăm binele semenilor noştri. Să prindem aripi şi să trăim nu cu gândul la ziua de mâine, ci cu gândul la eternitate - o perspectivă care ne modifică substanţial piramida nevoilor şi care se realizează doar prin şi din iubire.  
Acestă modificare a profunzimii sinelui duce la înviere, care apoi este urmată de înălţare. 

Pentru a fi erou, treci printr-un proces asemănător: te sacrifici în slujba unui ideal. Laşi tot ceea ce iubeşti şi faci ce trebuie făcut pentru a le fi bine celor dragi, nu ţie. Stai nemâncat, ca să mănânce ei; înduri greutăţi, pentru a le uşura lor povara; pleci la război, dacă e nevoie. Renunţi la tine, înfrunţi moartea...nu pentru că merită neapărat, ci pentru că îi iubeşti. Abia atunci găseşti puterea să îţi dăruieşti viaţa şi renaşti spiritual, pentru a te înălţa ca erou.

Sesizaţi asemănarea de metafore? 
Din moment ce aceste sărbători ne amintesc despre aceeaşi aspiraţie, nu este normal să le cinstim deodată? Iar dacă această nevoie este continuă şi transcede timpul, nu este logic să nu i se fixeze o zi specială în memoria colectivă?
Eu cred că da. Altfel, am avea tendinţa pe care o manifestăm şi la celelalte  ocazii de gen: suntem patrioţi doar de 1 decembrie, iubim doar de Ziua Îndrăgostiţilor, suntem mămoşi doar de Ziua Mamei şi tot aşa...  

Desigur că o altă explicaţie a datei variabile este că Ziua Eroilor, fiind deodată cu Înălţarea, nici nu are cum să cadă în aceeaşi zi a anului - pentru că Înălţarea depinde de data Paştelui, care, la rândul său, se calculează în funcţie de prima lună plină ce urmează după echinocţiul de primăvară. 
Dar nu e mai frumos să căutăm şi sensurile ascunse în spatele raţiunii?  C-apoi, vorba 'ceea: fără poezie, viaţa e pustiu!  

Iar fără muzică, nici nu vreau să mă gândesc cum ar arăta fiecare zi. 
Aşa că, hai să ne bucurăm ca şi când de-acum începe veşnicia! Să fie tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte şi să bem pentru asta...desigur!

Hristos s-a înălţat şi la mulţi ani!!


[Celtic Woman ft. Oonagh - Tír na nÓg]

2 comentarii:

  1. Bravo monser, pusesi puctul pe I
    Si ziceai ca ai sera cu Covidut?ai grija la "gene"sa aiba toti ochii albastri
    Te imbratisesz si astept continuuarea

    RăspundețiȘtergere
  2. Mulţumesc pentru apreciere!
    Nu am încă ferma de Coviduţ...aştept să-mi sosească răsadurile prin AliExpress. :D Acumma, de-or fi cu ochi albaştri, om vedea; poate au gene şi de ochi migdalaţi, să-i bage la sindrom Down, ca să fie reducere pe transport :D
    Vedem cum se aranjează lucrurile.

    Iar când mi-o sosi şi muza, scriu şi continuarea :) :*

    RăspundețiȘtergere