luni, 31 august 2020

Subînţelesul limbii ce-o vorbim

Bine v-am regăsit!
Scuzaţi absenţa...am fost oleacă pe coclauri, să îmi mai limpezesc mintea de atâta luptă în zadar; c-apoi, de! Din când în când, se cere şi niscavai odihnă - dar nu prea multă, că ne învăţăm cu nărav.
Apropo de luptă...mai ştie, careva, ce s-a întâmplat cu mişcarea "Black lives matter", că nu mai aud nimic despre ea. Gata, a trecut puseul de tensiune, sau black lives nu mai matter? Nu ştiu...întreb şi eu, că nu se mai înghesuie nimeni să pupe picioare de negri şi nici măcar pantofi! Păi cum vine asta?Nu, nu, nu...eu vreau să se pupe! Să se pupe negrii...să se pupe negrii...

Sau, cumva ne-o fi venit mintea la cap? Nu pot să cred aşa ceva....Deci, înseamnă că după câteva zeci, sute de proteste, omenirea a realizat idioţenia avântului obştesc - pentru că negrii sunt oameni şi toţi oamenii contează şi, în general, viaţa contează - orice culoare sau specie ar avea ea?
Foarte tare! Înseamnă că trebuie să plec mai des...că de câte ori mă retrag la carapace, se întâmplă cele mai mişto lucruri în jurul meu; iar când mă întorc, nu mai recunosc lumea în care trăiesc. Problema e cu finanţarea....aşa că aştept sponsorizări la băeatu'! Iar dacă această teorie se validează, când mi-oi lua un an sabatic, înseamnă că revin ca pe o altă planetă, sau ceva...într-atât se va schimba viaţa în jur. Să bem pentru asta!!



[Arhaica - Rău mă dor ochii, mă dor]


În altă ordine de idei, să revenim la oile noastre....adică la limba noastră, că cică astăzi este ziua ei. "31 august - Ziua limbii române". Perfect! Şi cum o serbăm? Dăm o party surpriză şi o chemăm să sufle în tort? Îi spunem poezii? Îi închiriem un gigoloi, să-i danseze din buric? Îi oferim drept cadou un bon valoric la un magazin cu ştaif, ca să-şi ia haine de firmă - pe sistem "îţi iau haine de designer, dar te vreau în tanga"?
Hai măi, săriţi şi voi cu idei, că eu vreau să o sărbătoresc şi nu-mi trece nimic prin minte! 

A...gata, frăţiuer, ştiu! Zic să facem cu toţii chetă şi s-o ducem la bâlci, ca să se dea în toate teleguţele. Apoi îi dăm un suc, o vată pe băţ şi-am împăcat şi capra şi varza: nici n-am cheltuit foarte mult şi am şi făcut limba fericită!
Parammmm.....

Dar eu vreau să o mai serbez şi în alt fel...adică speculând-o.
Ce, nu-mi săriţi aşa toţi în cap, deodată! Nu ştiu despre alţii, dar eu m-am săturat să fiu tot învechit şi în spatele rândului lumii! Aşa că, începând de astăzi, vreau să fiu cel mai trendy flendy din trend...să fiu fruncea tuturor şi mereu în pas cu modernitatea. 
Pe de altă parte, specula este permanent la modă...deci, trinc! Idee genială, pe cale de consecinţă logică.
Aşadar, de ceva timp, oriunde merg unde păşesc, eu doar la dânsa mă gândesc. Dânsa, adică specula :D (Menţionez asta cu subiect şi predicat, să nu vă vină alte idei).

No, şi uite aşa, tot mergând, nimeresc la un moment dat, într-o gară...unde, ce-mi văd ochii? Cogeamite loc pentru fumat, cum mă vezi şi cum te văd. În acele momente, m-a fulgerat un unic gând: "Doamne, îţi mulţumesc că nu fumez! Altfel, aş fi arătat aşa":


... şi nu-s nebun să mă introduc (de bună voie) într-un coş de gunoi, ca să-mi  pot afuma plămânii cu nişte gudron. Ar însemna să fiu "şi bătut şi siluit şi cu banii luaţi" - adică, supremul oropsirii.  Şi pentru ce? 

În alt loc găsesc altceva mai fain: un ditamai anunţul care semnaliza ieşirea de incendiu. 
Nimic mai simplu, ce să spun? Nu e bine ca, în caz de o urgenţă, Doamne feri, să ştie omul pe unde să iasă? Mai ales dacă omu-i mai aiurit, aşa ca mine... Adică, eu mă pierd şi din dormitor până la baie şi n-am vreun labirint de casă. Practic, trebuie să traversez doar un hol...Atâta că, dacă-s cu ochii cârpiţi de somn, în majoritatea cazurilor ratez uşa băii şi dau cu capul în zid. Deci: indicatoarele-s foarte bune!
Dar acesta este genial... pentru că m-a ajutat la dezvoltarea personală, stimulându-mi inteligenţa:



Privesc, citesc şi imediat mă păleşte lumina cunoaşterii: "A-HA!! Deci pe aici iese incendiul"! 
Bine, bine...de ieşit, iese. Dar pe unde intră? Nu este logic să fie şi o uşă pe care să scrie "INTRARE PENTRU INCENDIU"? Că doar şi incendiul ăsta nu apare în clădire ca iepurele în pălărie...trebuie să intre pe undeva! 
Aşa că am căutat sus-numita uşa...dar să-mi trag pălmi, că n-am dat de ea, neam! Cred că nu m-am auto-dezvoltat de ajuns...

Dezamăgit şi cu ochii în lăcrămi, am dat o tură de oraş, doar-doar mi-oi mai limpezi gândurile. Şi-mi sare-n ochi altă bazaconie: un magazin care avea de toate...



Parcă şi auzeam imnul care  îmbia clienţii să-i treacă pragul:
Poftiţi, intraţi, intraţi şi cumpăraţi, avem di tăti
Poftiţi, intraţi, intraţi şi cumpăraţi, avem di tăti
avem pashtet şi pastări, soc şi campot,
Avem catleţi, posmaji, piceni, papuşoi,
Avem şi moare, şi blinele, şi scrob, şi covrigei,
Avem di tăti....

Doar că acolo nu era alimentară moldovenească, ci Bijuterărie. Şi avea bijuterii, pandantive, lănţişoare, verighete, reparaţii, gravuri, găuri pentru cercei... di tăti, ce mai la deal, la vale?
Neinteresant pentru mine, mai ales că am avut de toate: şi cruciuliţe şi lănţişoare şi brăţări...dar STAI!! Nişte găuri pentru cercei mi-aş lua, că din astea nu am avut niciodată! Vor fi scumpe, ştie cineva? Vreau să-mi iau vreo trei perechi, să am de rezervă dacă pierd una...şi-am vrut să intru să întreb de preţ, dar nu am avut timp! Uf! 
Help, help, caut un om cu suflet mare, să mă ajute cu informaţii! Cât mă costă să cumpăr nişte găuri din astea? Şi-s speciale pentru cercei? Dacă vreau să-mi bag altceva în ele, merge?

Trimiteţi răspunsurile pe adresa mea de email, că le citesc şi răspund...nu-s needucat să nu dau nici un feedback.
Dar până vin mailurile, propun să ciocnim paharele în cinstea limbii noastre dragi şi-un megahit să ascultăm!
Hai la mulţi ani!



[Aurelian Radu - La omul care mi-e drag]

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu